İç narteksin kuzey bölümündeki kubbe yüzeyinde Meryem ve Çocuk İsa tasviri yer almaktadır.
Orta kısımda yer alan madalyonun etrafı 16 dilime ayrılmıştır.
Bu kısımlarda alt alta ikişer sıra halinde Hz. Meryem’in ataları olan Kral Davut’un soyundan gelen on altı Yahudi kral tasvirleri bulunmaktadır. Üst kısımdaki bu 16 kral - peygamber ; Davud, Solomon, Roboam, Abia, Asa , Josaphat, Joram, Ozias, Joatham, Achaz, Ezekias, Manasses, Amon, Josias, Jechonias ve Salathiel’in tasvirleridir.
Alt kısımda ise sırasıyla; Hananiah, Azariah, Mishael, Daniel, Joshua, Moses, Aaron, Hur, Samuel, Job, ve Melchizedek’in
figürleri yer almaktadır.
Meryem'in doğumu
Kuzey kısımda yer alan ikinci kemerin doğusunda doğum yapmış Anna bir yatak üzerinde,
çevresinde ise çok sayıda hizmetkar bulunmaktadır. Meryem’in ilk banyonun hazırlıkları yapılırken,
yeni doğmuş Meryem bir kadının kucağında tasvir edilmiştir.
Bu sahnenin sol alt köşesinde küçük bir hizmetkar Meryem’in beşiğini hazırlamakta, diğeri yelpaze ile Anna’yı serinleterek rahatlatmakta, yakınları da getirdikleri hediyeleri masanın üzerine bırakmaktadırlar.
Yoahim ise tüm bu olup bitenleri kapıdan izlemektedir. Tasvirin üst kısmında “Theotokos’un (Tanrı Anası ) Doğumu” yazılıdır.
Meryem’in Melek Tarafından Doyurulması
Ana mekana açılan güney kemerin alt bölümünde tahta oturan Meryem’in Cebrail tarafından doyurulması sahnesi yer alır.
Meryem’in başının üst kısmında “Theotokos (Tanrı Anası)” monogramı yazılıdır.
Meryem’in bulunduğu Kiborion’un önünde bir hizmetkar oturur vaziyette tasvir edilmiştir. T
asvirli sahnenin üst kısmında “Theotokos Melekten Ekmek Alıyor” yazısı yer almaktadır. Kemerin diğer kısmında bulunan Meryem’in tapınaktan aldığı talimatlar sahnesi ise oldukça tahrip olmuştur.
Burada “Theodokos tapınakta eğitim alıyor” ibaresi yazılıdır.
Valinin Önünde Vergi İçin Yapılan Nüfus Sayımı
Kuzey kısmın doğusunda yer alır. İmparator Augustus’un tüm Roma Eyaletlerinde vergi için nüfus sayımı yapılmasını emretmesi üzerine,
yapılan nüfus sayımı anlatılmaktadır. Herkesin doğduğu şehirde yazılması gerektiğinden,
Davud’un soyundan gelen Yusuf’un da ailesi ile birlikte nüfus sayımı için Bethlehem’e gidişleri tasvir edilmiştir.
Suriye ve Filistin Valisi Cyrenius taht üzerinde oturur vaziyette, yanında ise askeri bir muhafız yer almaktadır.
Valinin önünde elinde kılıç tutan sorguda görevli Romalı asker ile kayıtları yapan bir katip, karşısında hamile olan Meryem’in kaydını yapmaktadır. Çocuğun babası sorulduğunda Meryem sesiz kalmış,
ancak arkasındaki Yusuf hemen cevap vererek çocuğun babasının kendisi olduğunu belirterek onu evlat olarak kabul etmiştir.
Arkasında üç oğlu görülmektedir. “… çünkü o, Davud’un evinden ve soyundandı… vergilendirmek için evleneceği karısı (nişanlısı) Meryem’le ki o gebeydi” yazılıdır.Meryem’in başının üzerinde “Tanrı Anası” anlamına gelen monogramı görülmektedir.
Doğu’lu 3 Kahin Kral Herod’un Huzurunda
Dış nartekstedir. Sol kısımda atları ile Beytülrahim yıldızını takip eden
3 Kahin kralın(Baltazar,Gaspar,Melkior) Kudüs’e gelerek,
“Yahudilerin Kralı olarak doğan nerdedir? Çünkü doğuda onun yıldızını gördük, ona ibadet etmek için ve hediyelerini vermek geldik” şeklindeki sözlerinin Kral Herod tarafından duyulması üzerine,
Kral Herod, baş papaz ve katiplerinden bu konu ile ilgili bilgi ister.
Yeni doğan bu çocuğun Bethlehem’de olduğunu öğrenmesi üzerine 3 kahini çağırarak, kendisininde bu peygambere ibadet edeceğini söyler ve peygamberi onun için bulmalarını ister.
3 kahin yeni doğmuş İsa’yı bularak, onun ilk ibadet edenleri olurlar.
Kahinler Kral Herod’un kötü niyetini anladıklarından dolayı, İsa’nın nerede olduğu hakkında bilgi vermeden evlerine dönerler.
Bu durum karşısında kandırıldığını anlayan Kral Herod,
askerlerine Bethlehem’de bulunan ve iki yaşına kadar her erkek çocuğunun öldürülmesi emrini verir.
Tasvirli sahnede mimari bir yapı önünde taht üzerinde oturan Kral Herod bir elinde asa tutarken
diğer elini karşısında duran kahinlere uzatır vaziyettedir.
Kralın arkasında bir muhafız, karşısında ayakta duran 3 kahin vardır.
Soldaki uzun sakallı kahinin elinde İsa’ya sunulmak üzere içinde hediye olan bir kutu bulunmaktadır.
Kutunun içinde bir tanrıya ilk kez sunulacak manevi semboller olan mür, tütsü ve altın bulunmaktadır.
Tasvirli sahnede “ Ve işte doğudan Kudüs’ e bilge adamlar geldi, dediler ki, Yahudilerin Kralı olarak doğan nerede” yazılıdır.
Şarabın Çoğaltılması
Ana girişin üstünde yer alır. İsa’nın insanlar önündeki ilk mucizesi olan suyun şaraba dönüştürülmesi ile ilgili olan bu sahnede İsa,
annesi Meryem ve havariler, Galile’deki Kana kentinde bir düğüne giderler.
Düğünde şarabın bittiğini öğrenen Meryem, İsa’ya giderek şarapların bittiğini söyler.
İsa, düğündeki hizmetkarlara evdeki altı su küpünü su ile doldurmalarını ve elindeki şarap dolu bardağı su dolu küplere boşaltmasını ister. Daha sonra şaraba dönüşen bu sulardan bir kısmını düğünde olan valiye götürmelerini söyler.
Vali şarap dolu kadehi içtiğinde gelin ve damada şimdiye kadar düğündeki en güzel şarabın bu olduğunu, daha önceden neden ikram etmeyip sakladıklarını söyler. Hizmetkarlara düğündeki herkese bu şaraplardan dağıtılmasını söyler.
Bu mucizevi olaydan sonra buradaki tüm insanlar İsa’ya iman ederler.
Tasvirli sahnede, hizmetkarlardan biri küplerden birine su koyarken, sağda bir hizmetkar omzunda taşıdığı bir amphora ile yaklaşmakta,
vali ise elinde şarap kadehi tutarken, İsa’nın yanında Meryem ve havarilerden ikisi gözükmektedir.
Anastasis sahnesi
Yapının en önemli ve dikkat çekici yeri olan apsis yarım kubbesine yapılmıştır.
Grekçe bir sözcük olan anastasis, ‘diriliş’ demektir
Bizans sanatında ‘Anastasis’, İsa’nın ölümünden sonra, yeraltındaki ölüler diyarına (Hades) giderek, kendinden önce yaşamış olan ve burada tutulan Eski Ahit peygamberlerini esir tutan Şeytan’ın elinden kurtarması,
şeytanın buradaki krallığına son vermesi ve doğru insanları dirilterek göklere çıkartması olayıdır.
Bu olay İncil’lerde yer almamaktadır.
Bu sahne bütün bir apsis yarım kubbesini kaplayacak biçimde betimlenmiştir.
İsa, üçgen kompozisyon ortasında ayakta durmakta beyaz ışık saçan üzerinde sarı yıldızlar bulunan mandorlanın içindedir.
İsa’nın ayakları altındaki karanlık bölümün içinde kırık kapı kanatları, zincir ve kilit parçaları görülmektedir
ayrıca burada el ve ayaklarından zincirlenmiş koyu tenli bir figür yatmaktadır.
Karanlık bölümün iki tarafında birer lahit yer alır. İsa, sağındaki lahitten Adem’i,
solundaki lahitten ise Havva’yı ellerinden tutarak kendine doğru çekmektedir. Adem’in arkasında, içlerinde
Eski Ahit peygamberlerinden Yahya, Davud ve Süleyman’ın bulunduğu bir grup,
Havva’nın arkasında ise Habil ve ruhban tunikleri giyinmiş yedi kişi durmaktadır.
Adem ile Havva burada bütün insanlığı temsil etmektedir. Betimlenen sahnenin üst kısmında “Anastasis” yazılıdır.